9.5.2024

Ystävyys, kalliimpaa kuin kulta?

Sonja Wickstrand helmi 14, 2024

Ystävyys on molemminpuolista luottamusta ja välittämistä, ehdottomasti juhlimisen arvoista. Voiko aidompaa tunnetta löytää, entäpä ostaa?

Wikipedia määrittää ystävyyden näin:

Ystävyys on kahden ihmisen välinen ihmissuhde, joka on tuttavuutta läheisempi mutta seurustelusuhdetta etäisempi. Ystävyys on vapaaehtoinen ja tasa-arvoinen suhde, jonka osapuolet viettävät usein vapaa-aikaansa yhdessä ja keskustelevat henkilökohtaisista asioistaan.”

En kuitenkaan usko, että ystävyyttä voi täysin edes kuvailla sanoin. Ystävyys on lämmin tunne vatsan pohjalla tai välitön turvallisuuden tunne toisen lähellä. Viltteihin voi käpertyä tai pippurisumutetta ostaa, mutta ystävyyden kaltainen syvä tunnekokemus on hyvin ainutlaatuista. Ystävystyminen tuntuu tapahtuvan usein lähes huomaamatta, mutta kahden ystävyksen välinen selittämättömän vahva side voi muodostua jo ensikohtaamisen aikana. Mutta mitä merkitystä ystävyydellä edes on, kun rahalla saa elämyksiä ja unelma-autoja?

Haastattelin matalalla kynnyksellä omia ystäviäni ja kysyin heiltä, mitä ystävyys heille merkitsee. Vastaukseksi sain elämän yksinkertaisimpia asioita, joita kukaan meistä ei kuitenkaan saisi pitää itsestäänselvyytenä. Toisen tukena oleminen tilanteessa kuin tilanteessa on yksi asia, joka meidän tulisi kyetä tarjoamaan ystävälle. Puhelimella voi katsoa muiden videoita ja toivoa olevansa mukana tai jopa maksaa tietyistä seuraa tarjoavista palveluista, mutta vilpittömän kuuntelevan korvan ja tukevan olkapään voi löytää aina ystävästä. Toki puhelin voi olla tapa olla yhteydessä ystävään, mutta puhelimen ostaessasi et osta ystävää.

Lisäksi täysin omana itsenään oleminen ja toisen läsnäolossa rentoutuminen on eräs ystävyyden taianomaisista voimista. Toisen lähellä voi tällöin puhua vapaasti ja näyttää itsestä myös arat puolet. Viimeiseksi ystävyys voi olla jopa koko elämän perusta ja merkitys. Ystävien kanssa ajan viettäminen, keskusteleminen ja kaikkien elämän kohokohtien jakaminen voi olla yksi merkittävimmistä elämyksistä ikinä. Ihminen voi aina menestyä, rikastua ja toteuttaa kaikki unelmansa. Kuitenkin todellisesti kaikista rikkaimmat ihmiset löytävät tavan nauttia aivan tuikitavallisista askareista rinnallaan hyvä ystävä.

”Mitä tykkäät tehdä kaverien kanssa?”

”Kaikkia pikkuarkijuttuja ja matkustella!”
”Puhua kaikesta avoimesti, kokkailla ja käydä salilla.”

Hyvän ystävän seura tekee nopeasti kaikista tylsimmistäkin tehtävistä hauskempia. Sen huomaa koulussa oppitunneilla, kotona sohvalla makoillessa tai vain videopuhelun välityksellä tiskatessa. Toisaalta ystävät tekevät ainutlaatuisista kokemuksista entistäkin unohtumattomia. Itse odotan tätä kirjoittaessani malttamattomana wanhojen tansseja ja niiden jälkeisiä jatkoja kaikkien koulukaverien keskellä. Kuten ystävienkin puheista tuli ilmi, nyt lukioiässä monet lähtevät myös jo matkustelemaan ystävien kanssa ja nauttimaan hetken itsenäisyydestä sekä yllättävästä aikuisuuden lähenemisestä. Hienointa ystävyydessä onkin, että toinen ihminen tuntee sinun tarinasi ja osaa nähdä kehityksesi sekä kasvamisesi. En tarkoita tällä sitä, että vain lapsuudenystävät ovat tärkeitä, vaan aivan missä iässä tahansa saadut ystävät, jopa eläimet! Me kaikki kehitymme ja kasvamme ihmisinä läpi koko elämämme. Hienointa on se, että on mahdollisuus todistaa suurimpia käännekohtia ystävien rinnalla.

Iso osa ihanimmista muistoistani on tapahtunut ystävien tai muiden rakkaiden kanssa, sillä olen päässyt jakamaan kokemuksen jonkun muun kanssa. Myös ystäväni nostavat esille yllätysyökyläilyjä, yhteisiä kokkailuja ja sen jälkeen syömisiä sekä muita täysin spontaaneja asioita, joihin kummatkin heittäytyvät täysillä. Hetkinä, joina unohdan kaikki stressaavat koulujutut tai muut murheet ja vain nauran huolimatta siitä, kuinka äänekkäitä olemme, lähes vatsan kramppaamiseen asti, tiedän löytäneeni ihmisen, joka löytyy muistoistani vielä, kun olen vanha ja kurttuinen. Parhaassa tapauksessa aiheutamme yhdessä vielä vanhainkodissakin hässäkkää.

Monet mainituista elämyksistä vaativat kuitenkin rahaa. Onko raha arvokkaampaa kuin ystävyys? Tällä hetkellä 10 grammaa yhden karaatin kultaa maksaa noin 25 euroa. Mitä tällä saa? Kullasta voi teettää esimerkiksi kauniita koruja, jotka kestävät pitkään, ehkä jopa koko elämän. Ne voivat tuoda onnellisuutta yhtälailla, kuin ystävän näkeminen tai yhteinen ateria. Korut eivät jätä, tee tyhmiä valintoja romanttisen elämän puolella tai tuomitse omista hölmöilyistä. Rahan voi käyttää myös esimerkiksi ruokaan tai johonkin muuhun ohimenevään hetken nautintoon. Vaikka nautinto onkin hetkellinen, siitä voi ehdottomasti nauttia suuresti, mutta kun hetki on mennyt, huomaakin tuhlanneensa 25 euroa vain astuttuaan Espresso Houseen.

Tässä kohtaa ystävien aito merkitys tulee esille. Ystävä huomaa uudet korusi, kehuu niitä ja ihailee sinua ne päällä aina mahdollisuuden saadessaan. Hän tietää, että teit töitä kerätäksesi rahaa niiden ostamista varten ja sen vuoksi ajattelee, että ne näyttävät päälläsi entistäkin upeammilta. Ystäväsi saattaa olla hajamielinen ja unohtaa vastata sinulle tai tehdä joitain kyseenalaisia valintoja, mutta kyse on siitä, että heti, kun jotain tapahtuu, tiedät, että hän tulee kertomaan siitä juuri sinulle tai kaipaa neuvoja kinkkisiin tilanteisiin juuri sinulta. Ja sinä teet saman hänelle. Ystäväsi on se, jonka kanssa istut tuntitolkulla sohvan pohjalla ylihinnoitellut kahvit kädessä vaihtaen kuulumisia viimeisen kahden päivän ajalta. Se, jonka kanssa palaatte kesäisiin muistoihin ja huokailette katsoen ulkona odottavaa loskahelvettiä.

Kuva: Pixabay

Siksi minä määrittelen ystävyyden näin:

”Ystävyys on sitä, että rahalla, ajalla tai paikalla ei ole merkitystä, kun kyse on ystävästä. Ystävä on henkilö, jonka kanssa et malta aikuistua ja tehdä huonoja valintoja. Ystävyys on rikkaus”