16.10.2024

Otaniemen lukion oma BUCKET LIST

Ugne Bareisyte, Tesla Kesälä, Anna-Sophie Heikkonen loka 8, 2024 #kokemukset #lukio #tapahtumat #vinkit

Lukioaika lyhyt, mutta täynnä ainutlaatuisia kokemuksia ja muistoja, jotka jäävät mieleemme vielä pitkäksi aikaa valmistumisen jälkeenkin. Monet koulumme opiskelijat kannustavatkin osallistumaan kaikkeen, mikä vähänkin saattaisi kiinnosta. Lukio voi olla monelle stressaavaa aikaa, mutta on tärkeää muistaa myös rentoutua ja kokeilla uusia asioita. Mutta mitkä ovat ne ikimuistoisimmat kokemukset ja tapahtumat, joilla pääsee ottamaan kaiken ilon irti lukiovuosista? Haastattelimme opiskelijoita eri linjoilta ja kokosimme vinkkejä siitä, mitä ei kannata jättää missään tapauksessa väliin.

Anna Karppinen

Kuten monet varmasti tietävät, Otaniemen lukio on Espoon suurin lukio, jossa yhdistyvät tiede ja taide. Muillekin kuin vain teatterin ja median linjan opiskelijoille on mahdollisuus valita koulun tarjoamia ainutlaatuisia mediakursseja omien mielenkiinnon kohteiden ja lukujärjestyksen mukaisesti. Opintojaksoilla pääsee tutustumaan muun muassa elokuvantekoprosessiin, valokuvaamiseen, kameran käyttöön, editoimiseen, oman lyhytelokuvan tekemiseen ja käsikirjoittamiseen. Nämä ovat hauskoja ja inspiroivia kursseja, jotka tarjoavat loistavan tilaisuuden kehittää omia mediataitoja sekä samalla nauttia luovasta työskentelystä.

Koulussa on tarjolla myös eri oppiaineista monen monia kursseja, eikä liikunta ole mikään poikkeus. Otaniemen lukiossa on paljon erilaisia liikuntakursseja. Nämä kurssit ovat erityisen suosittuja meidän lukiossa, eikä mikään ihme! Olipa kyse retkeilykurssista, pyöräilystä Gotlannissa, talviliikunnasta Ruotsissa tai vaikkapa vanhojen tansseista, nämä kurssit tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia liikkua, matkustaa, tutustua uusiin ihmisiin sekä hienon tilaisuuden luoda ja kokea unohtumattomia hetkiä.

Sherry Chen

Otaniemen lukiossa on tarjolla myös erityinen biologian intensiivikurssi Helsingin yliopiston tieteellisellä tutkimusasemalla. Tämä on erityisen suosittu jokavuotinen kurssi. Kurssi on ilmainen kaikille biologian painotusryhmän opiskelijoille, mikä ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö sinne voisi osallistua muutkin biologiasta kiinnostuneet. Opiskelijat pääsevät tutustumaan Itämeren ainutlaatuiseen ekosysteemiin ja meren saloihin. Kurssi on mahtava paikka laajentaa omia tietoja ja ryhmäytyä muiden samasta aiheesta kiinnostuneiden ihmisten kanssa. Siispä tutkimuslasit päähän ja mars tutkimaan Suomen luonnon keskusta!

Sherry Chen

Isossa lukiossa on myös paljon erilaisia tiimejä, jotka ovat mahtavia paikkoja kokeilla erilaisia kiinnostuksen kohteita. Monista legendaarisista tiimeistä haastattelijoittemme mieleen nousi mediatiimi. Tiimissä pääsee muun muassa päivittämään Otaniemen lukion omaa Instagram-tiliä ja muita sosiaalisen median kanavia, kuvaamaan ja editoimaan videoita sekä kuvia, sekä harjoittelemaan kameroiden ja mikkien käyttöä. Tiimi on hieno tilaisuus osallistua tapahtumiin, joita ei tavallisesti pääsisi kokemaan, sekä luoda sisältöä koulun tapahtumista.

”Pääsee osallistumaan tilaisuuksiin, joita ei normaalisti pääsisi kokemaan.”

-Mediatiimin jäsen

Tiimi on monipuolinen ja suunnattu kaikille, jopa niille, joille kameran käyttö ei ole entuudestaan tuttua! Seuraava haku tapahtuu ensi vuonna Forms-linkin kautta, joten kirjaapa tämä heti kalenteriin. Tätä et halua missata!

Milka Kotka
Taira Timonen

Monet kokemuksiin liittyvät tapahtumat koskevat tiettyä ikäryhmää tai kursseja, joille kaikki eivät pääse, sillä esimerkiksi kursseilla on rajatusti tilaa. On kuitenkin tilaisuuksia, joihin kaikki voivat osallistua sekä edistää omalla osallistumisellaan jopa koulun yhteishenkeä – nimittäin teemapäivät! Otaniemen lukio on tunnettu luovista teemapäivistään, joita pidetään useita kertoja vuodessa. Olipa kyse sitten sisätossupäivästä, liikennevalopäivästä tai vaikkapa Beach Day:stä, ne ovat jokavuotisia tapahtumia, joissa opiskelijat pääsevät heittäytymään omien kykyjensä mukaisesti. Näihin kannattaa osallistua rohkeasti ja panostaa täysillä, sillä päivistä jää usein hyviä muistoja ja osallistuminen edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Viimeiseksi mutta ei vähäisimmäksi kaikkien on edes kerran osallistuttava johonkin abitapahtumaan. Kaikkien lukioura huipentuu jossakin vaiheessa abivuoteen, joka on viimeinen mahdollisuus luoda yhteisiä muistoja. Abitapahtumia ovat muun muassa abien omat pukeutumispäivät, penkkarit, abiristeily ja abigaala. Ne ovat tilaisuuksia viettää viimeisiä hetkiä ystävien ja muiden luokkatovereiden kanssa sekä luoda muistoja ennen valmistumista.

Tomas Viitanen

Otaniemen lukio on Espoon suurin lukio, jonka koko näkyy niin kurssivalinnoissa kuin sen ainutlaatuisissa mahdollisuuksissa. Lukio tarjoaa mahdollisuuksia moniin upeisiin kokemuksiin, joihin pitää vain itse mennä rohkeasti mukaan. Olipa kyseessä mediakurssi, vanhojen tanssit tai abigaala, jokaisella kokemuksella on oma paikkansa opiskelijoiden lukiomuistoissa. Hauskat kurssit ja yhteiset kokemukset ovat hyviä mahdollisuuksia irtautua tavallisesta arjesta ja opiskelusta. Jos lukiossa on pakko olla, miksei siitä tekisi samalla vähän hauskempaa? Näistä vinkeistä on hyvä ottaa esimerkkiä ja tehdä omasta lukioajasta unohtumaton kokemus!

Related Post