16.10.2024
Kuva: Serena He

Koulut alkoivat, kesä loppui ja kaikki tietävät, mitä tapahtuu seuraavaksi. Syksy saapuu arkeemme pimeinä kouluaamuina ja mutaisina vesilätäköinä. Voimme sanoa hyvästit “BRAT”-kesälle, nyt alkaa “BAT”-syksy. Jos kuitenkin ajattelit tänä vuonna nauttia syksystä, tässä on viisi tapaa, joilla varmasti onnistut.

syksy
Kuva: Martta Koskenniemi

1. Ota kaikki irti ruskasta

Mielestäni ruskan täyttämät metsät ovat paras asia syksyssä. Puut ja pensaat vaihtavat värinsä kauniisiin punaisen sekä oranssin sävyihin, ja sen näkee kaikkialla. Jokaisen kuuluisi koettaa nauttia siitä menemällä kävelylle ulos. Sateen jälkeiset kävelyt ovat kuin irtiotto arjesta. Silloin ilma on raikasta ja elämän täyttää rauha.

2. Tuo syysleipominen arkeesi

Syksyyn sopii täydellisesti leipominen. Voitko kuvitella mitään parempaa syysiltana kuin uunituore korvapuusti tai omenapiirakka? Etsi sopiva resepti ja ryhdy heti toimeen! Leipominen on myös ihanaa ajanvietettä ystävien kanssa. Jos ette kuitenkaan jaksa leipoa, kahvilat ovat myös mahtava vaihtoehto. Ota läppärisi mukaan ja mene kahvilaan vaikka opiskelemaan ystäviesi kanssa.

3. Pidä “cozy night in” itsesi tai ystäviesi kanssa

Pidä niin sanottu “cozy night in” ja romantisoi syksyä täysillä! Kutsu kaverisi yökylään, sytyttäkää kynttilöitä, leipokaa ja katsokaa elokuva, josta välittyy lämmin syksyinen tunnelma. Elokuvista Dead Poets Society, Twilight ja When Harry Met Sally voi ainakin aistia syksyn. Gilmore Girls -sarja on myös maininnan arvoinen. Syksystä on helppo nauttia, kun näkee elokuvissa nautittavan siitä.

Kuva: Serena He

4. Pukeudu lämpimiin syysasuihin

Lämpimiin syysvaatteisiin pukeutuminen lisää myös tunnelmaa! Vintage-nahkatakit, pörröiset kaulahuivit ja villaneuleet tuovat sekä tyyliä että mukavuutta arkeesi. Omaan syysvaatekaappiini kuuluu myös nahkabootsit. Lämpimämpiin vaatteisiin pukeutuminen ei todellakaan tarkoita tyylikkyyden alamäkeä. Se voi jopa lisätä sitä.

5. Kuuntele syksyistä musiikkia

Helppo tapa päästä syystunnelmaan on kuuntelemalla musiikkia. Itse yhdistän syksyyn hidastempoisen kitaramusiikin, kuten folkin. Oma suosikkisyysalbumini on Adrianne Lenkerin songs. 60- ja 70-luvun rock luo myös tunnelmaa. Jos kuitenkin tahdot luoda soittolistan kaikenlaisesta syysmusiikista, tässä muutama suositus:

we fell in love in october – girl in red

Roslyn – Bon Iver ja St. Vincent

Fade Into You – Mazzy Star

Knockin’ On Heaven’s Door – Bob Dylan

Blackbird – The Beatles

Musiikki on usein helppo tapa luoda tunnelmaa, ja tämä pätee myös syksyyn. Kuuntele tunnelmallista musiikkia matkalla kouluun, fiilistellessäsi huoneessasi tai iltakävelyillä.

Syksy ei siis ole maailmanloppu, vaikka kesän loppuessa siltä tuntuisi. Sateet eikä sään viileneminenkään ole huonoja asioita, ellei niin ajattele. Syksystä selviämiseen tarvitsee siis vain oikean asenteen.