30.4.2024

Alkuvuoden ja -kevään huminaa

Musapalsta on täällä taas ja tällä kertaa musapalstalla on pelkkää ihanaa suomenkielistä musiikkia! Kevät toi tullessaan mm. Viitasen Piian ja Antti Aution uudet levyt. Nyt siis aurinkoa, lämpöä ja suomimusaa.

SOITTOLISTATÄYTETTÄ

Pariisin Kevät – Fantasiaa

Viitasen Piia – Outo tyttö

Vuonna 2006 alkanut Arto Tuunelan sooloprojekti, joka lopulta kasvoi bändiksi, palasi hiljaiselon jälkeen biisillä Haaveet, Haaveet. Pariisin Keväältä on tulossa uusi albumi, jolta on julkaistu myös mm. kappale Fantasiaa. Tuunela kertoo Rumba-lehdessä kappaleen kertovan ihmisestä, joka yritti myydä hänelle väärennettyä matkalippua.

Viitasen Piia on indie-folkia soittava yhtye, jota luotsaa laulaja-lauluntekijä Piia Viitanen. Jo mukavan ajan musiikkia tehnyt yhtye julkaisi maaliskuussa uuden albumin Ihmisen aika, josta etukäteen julkaistiin parin muun kappaleen lisäksi kappale Outo tyttö.

Uskon, että suurin osa elleivät kaikki varmasti tietävät sen tunteen, kun on niin ihastunut johonkin ihmiseen, että ei kestä. Aikaa kuluu, mutta et vain pääse yli tästä ihanasta ihmisestä. Hän on sinulle vain fantasiaa.

Tuunelan ääni ja drum and bass -henkinen rumpukomppi tekevät kappeleesta minimalistisen, mutta juurikin sen johdosta erittäin toimivan ja ihanan. Ehkäpä tätä ihanaa ihmistä ajatellessa ja tätä kappaletta kuunnellessa voi sitten hukkua tunteisiin tai tanssia tunteiden kanssa.

Moni meistä on saattanut kokea erilaisuuden tunnetta – varmasti minäkin. Tämä outo tyttö on se ihminen, jota hyljeksittiin erilaisuutensa vuoksi. Mielestäni nämä erilaiset ja ehkäpä oudotkin ihmiset ovat kaikista mielenkiintoisimpia. Kappaleen rummut, Piia Viitasen lauluääni ja ”vihellykset” saavat kokonaisuudessaan kuulijan vajoamaan ajatuksiin ja ajattelemaan elämää.

HALTUUNOTETTAVAT

Antti Autio

Iisa

Laulaja-lauluntekijä Antti Autio nousi suurempaan tietoisuuteen vuonna 2022 julkaistusta Kaikki hyvin-kappaleesta. Aikaisemmin Antti Autio on nähty musapalstalla Otaversumin joulunumerossa yhdessä Litku Klemettin kanssa tehdystä kappaleesta Jouluflippaus. Albumeita Autio on ehtinyt julkaista jo neljä, uusimpana Täällä sinua kaivataan.

Jo lopettaneen Regina-yhtyeen laulaja Iisa julkaisi soolotuotantonsa ensimmäisen biisin Perjantai vuonna 2013, ja sitä seurasi debyyttialbumi Iisa. Vuosien saatossa Iisa on liikkunut indiessä, popissa ja niiden välimaastossa. Maaliskuussa julkaistiin uusi albumi Hardcore.

Antti Aution poprock on tehnyt minuun lyhyessä ajassa vaikutuksen. Välillä tuntuu kuitenkin, että varsinkin uusista biiseistä suurin osa menee aika samalla kaavalla eli ne alkavat rauhallisena ja kasvavat suuriksi kappaleen loppuun mennessä. Toisaalta tämä ”sama kaava” on toistaiseksi tuottanut tulosta, koska kappaleet kuulostavat todella hienoilta.

Iisan ääni on kuin pumpulia ja sitä jaksaa kuunnella pitkään. Omat suosikkikappaleeni ovat Kaikki mitä et sanonut, Perjantai ja Saari. Ne ovat kaikki omalla tavallaan erilaisia kappaleita, ja se kertoo Iisan muovautumiskyvystä. Vaikka en kuuntelekaan Iisaa repeatilla, voisin nähdä nauttivani hänen keikastaan lämpimässä ja keväisessä alkuillassa.

KLASSIKKO

Stella – Aamun Kuiskaus

Vuonna 2005 Katri Ylander esitti Stella-bändin Piste-kappaleen Idolsissa ja näin Stella nousi suomalaisten tietoisuuteen. Vuonna 2004 bändi julkaisi debyyttialbumin Kuuntelija, josta löytyy mm. hitti Aamun Kuiskaus. Stella lopetti vuonna 2013, ja vuonna 2018 bändin vokalisti Marja Tahvanainen kuoli yllättäen.

Kuulin bändistä ja kappaleesta ensimmäistä kertaa yläkoulussa musiikintunnilla, ja se iski heti. ”Mene edeltä, kyllä se jää kantaa”-kohdassa jää kuvaa minusta jotakin tulevaa uutta elämäntilannetta tai aikaa, joka itselläni oli lukio yläkoulun jälkeen. Uusi aika voi olla myös kevät, koska kevät on aina myös uuden alku: ”…kyllä se jää kantaa”

Artikkelikuvan otti Ilmari Venho.