16.10.2024
Kuva: Milka Kotka.

Keskiviikkona 21.8.2024 uudet ykköset pääsivät viettämään ryhmäytymispäivää. Ryhmäytymispäivän tarkoituksena on vahvistaa koulun ja luokkien yhteishenkeä. Ryhmäytyspäivänä voidaan järjestää paljon erilaisia ohjelmanumeroita, kuten hauskoja leikkejä ja rasteja. Tämänkaltaisilla ryhmäyttävillä tapahtumilla on yleensä positiivinen vaikutus yhteisön yhteishenkeen. Ryhmäytymispäivät ovat yleisiä myös muissa lukioissa Espoossa ja ympäri Suomea.

Päivän pukeutumisteema oli ”keltanokat liikenteessä”. Moni oli löytänyt vanhat keltanokka-lippalakkinsa kaapin pohjalta ja tuonut ne mukanaan. Lisäksi päivän aikana nähtiin paljon hauskoja ja värikkäitä asuja.

Yksi päivän rasteista oli myös käsimaalaus, jossa jokainen luokka pääsi taiteilemaan. Kuva: Taira Timonen.

Päivä alkoi kokoontumisella kotiluokissa, josta siirryttiin Piazzalle. Siellä ykköset aloittivat aamun yhteisellä tanssilla tutorien ohjeistamana ja saivat kuulla päivän ohjelmasta. Päivän aikana ykköset kulkivat oman luokkansa ja ryhmänohjaajansa kanssa erilaisilla hauskoilla rasteilla. Rasteina toimivat esimerkiksi köydenveto ja kananmunan kanto. Jokaiselta rastilta luokat keräsivät pisteitä, jotka laskettiin yhteen päivän päätteeksi. Iltapäivällä kokoonnuttiin Piazzalle yhteiseen lopetukseen, jolloin myös voittajaluokka julkistettiin. Tämän vuoden voittajaluokka oli 24A. Onnea heille!

Olen itse uusi ykkönen, ja päivä oli mielestäni aivan mahtava. Tunnelma oli koko ajan katossa, ja kaikilla vaikutti olevan hauskaa. Pääsin tutustumaan paremmin luokkani oppilaisiin sekä myös muiden luokkien ykkösiin. Lempitehtäväni oli ehdottomasti luokkatilojen etsiminen, koska se helpotti näin lukion aluksi muistamaan uusia luokkatiloja. Tehtävissä luokkani pyrki parhaaseensa ja pärjäsimme hyvin. Tutorit olivat suunnitelleet päivän ohjelman selkeäksi, eikä mikään tuntunut olevan epäselvää päivän aikana. Kiitos ihanat tutorit!