4.5.2024

Tiesitkö tämän koulumme tyyli-ikoneista? Haastattelimme kahta koulumme opettajaa ja saimme parhaat palat heidän muotitottumuksistaan nyt ja heidän lukioaikoinaan. Katso kuvat!

Milla Unkuri kuvailee omaa tyyliään kolmella adjektiivilla: ajaton, kestävä ja värikäs. Milla kertoo olevansa kestäävn muodin fani ja pukeutuvansa mielellään vintage-vaatteisiin. Osasyynä saattaa hänen mielestään olla myös laiskuus seurata muotia.

”Pukeudutko ajatellen mukavuutta vai ilmaistaksesi itseäsi?”

”Jos mä pelkästään mukavuutta ajattelisin, niin mä oisin varmaan verkkarit päällä.”

Milla kuitenkin paljastaa, ettei oikeasti edes omista verkkareita. Pukeutumisessaan hän kertoo ilmaisevansa itseään etenkin kirpputoreilta löydettyjen vintage-vaatteiden sekä kenkien kautta. Kenkiin Milla kertoo myös kiinnittävänsä eniten huomiota pukeutumisessaan. Tyylikkään punahiuksisen opettajan voikin käytävillä usein tunnistaa upeista kengistä. Muu asu rakentuu Millan mukaan juuri kenkien ympärille. Haastatteluhetkellä opettajan lempikengät ovat vihreät ja glitteriset. Milla vinkkaa hyväksi kenkäkaupaksi ”Irregular Choice” -nimisen myymälän.

Matematiikan ja fysiikan opettajalla on päällään hieno nahkatakki, joka paljastuu koulumme kuvataiteen opettajan Sanna Ropposen entiseksi takiksi. Opettajat ovat kuulemma usein vaihdelleet vaatteita ja jakavat kiinnostuksen kohteinaan kirpputorit ja kierrättämisen. Takki on päätynyt Millalle pitkän kateuden jälkeen, kun kaksi muuta hänen ystäväänsä oli ostanut takin alennusmyynnistä, eikä Millalle jäänyt omaa kappaletta. Kun Sanna muutama vuosi sitten päätti luopua takistaan, otti Milla sen vastaan mielihyvin.

”Mä en tajunnut sitä nilkat juttuu, mikä oli talvella!”

Milla kommentoi meidän sukupolvemme pukeutumista. Hämmästystä ja kummastusta on herättänyt erityisen suuret ja ”baggyt” lökärit.

Kysymme myös Millan omista lukioajoista ja sen aikaisista muoti-ilmiöistä. Hän kuvailee aikaa grunge-tyylin, ”järkyttävän isojen” vaatteiden ja neonvärien aikakautena. Milla kertoo neonvärien aiheuttavan hänelle nykypäivänä ihmetystä, sillä hän on elänyt sen kultakauden läpi jo kertaalleen. Milla muistelee vielä neonvärisiä vesivärejä kuvaamataidon tunnilta. Hän kertoo vielä myös, että hänen äitinsä teki hänelle paljon vaatteita.

”Mä oon ollu blondi tosi pitkään.”

Hiusten tummuessa iän myötä, vaihtoi Milla nuorena aikuisena hiustenvärinsä meille tuttuun punaiseen.

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on IMG_3690-rotated-e1696936416484.jpg

Milla jakoi meille lisäksi muutaman kuvan nuoruudestaan. Kasvokuvassa Millalla on päällä tyylikäs jakkupuku ja sen alla paitapusero.

Toisessa kuvassa nuorella Millalla on päällä iso nahkatakki ja vaaleat farkut. Kuvan aikoihin Milla ajoi punaisella Helkama AX-enduropyörällä, mikä selittää takkivalinnan.

Seuraavaksi haastattelun kohteeksi valikoitui koulumme ihkaoma tyyli-ikoni Tytti Tenhunen. Englantia ja ranskaa opettavan Tytin saapumisen kuulee käytävillä kaikuvasta korkokenkien kopinasta. Tytti kuvailee tyyliään kokeilevaksi, laadukkaaksi ja naiselliseksi. Myös hän kokee muodin olevan itsensä ilmaisemisen lähde, mutta kaikista epämukavimmat asut jäävät yleensä lyhytaikaiselle käytölle.

”Onko pukeutumisessasi eroa koulun ja vapaa-ajan välillä?”

”No ei kauheesti, samat vaatteet pyörii.”

Viikonloppuisin asuihin käytetty aika saattaa kuulemma kuitenkin vähentyä ja esimerkiksi harrastuksiin sopiva asu pysyy päällä koko päivän.

”Semmonen, et se on omannäkönen”

Tytti kommentoi ajatusprosessia asujen ja niiden rakentamisen takaa. Tytille on tärkeää, että asu päällä tuntee olevansa omissa vaatteissaan, mikä tuo opettajalle varmasti myös itsevarmuutta.

Vaikka opettajan tyylikkäistä arkiasuista sitä ei arvaisikaan, on Tytillä vaatekaapissaan myös paljon urheiluvaatteita. Vapaa-ajalla rennommat ja harrastamiseen sopivammat vaatteet ovat kovemmassa käytössä, eikä niitä päästä näkemään Otaniemen lukion käytävillä.

Kun kysymme Tytin aatteista nykynuorten muotiin, ei hänelle tule mielen mitään kritisoitavaa. Opettaja kertoo myös ottavansa välillä mallia ja inspiraatiota nuorison pukeutumisesta ja trendeistä. Tytti kertoo nauttivansa uusien trendien kokeilemisesta ja voimmekin todeta, että Tytti kulkee muodin aallonharjalla.

”Oli mulla silloinkin aika paljon vaatteita.”

Tytti kertoo vaatekaappinsa runsaudesta omina lukioaikoinaan. Vaikka moni nykynuori ei välttämättä jaa samanlaista tyylitajua vanhempiensa kanssa, ei näin ollut Tytin kohdalla. Hän kertoo omasta esikuvastaan, eli äidistään. Nuori Tytti seurasi ja ihaili aktiivisesti oman äitinsä pukeutumista. Hän kertoo nähneensä kaikki äitinsä vaatteet upeina ja kauniina. Ihailusta seurasi halu ottaa mallia äidin pukeutumisesta, ja Tytti otti innoissaan vastaan äitinsä ulkomailta hänelle tuomia vaatteita. Tytillä oli vahva luotto äitinsä makuun, ja sen vuoksi äidin tuliaiset olivat tervetulleita.

Lopuksi Tytti kertoo vielä tehneensä lukioaikoinaan itse vaatteita. Nuoruusvuosinaan harva jakoi Tytin kanssa saman harrastuksen, mutta opettaja olikin aikaansa edellä, sillä DIY-muodonmuutokset ja trendaavat käsityöt ovat nykyään kuuminta uutta. Nykyään Tytti ei kuulemma ehdi enää arjen keskellä jatkaa harrastusta, mutta nuorena kiinnostus muotia kohtaan ajoi Tytin ompelukoneen äärelle.

Olisitko arvannut näitä seikkoja näistä tyylikkäistä opettajista? Milla Unkuri mopon ohjaustangossa sekä Tytti Tenhunen luomassa omia vaatekappaleitaan. Mitäköhän koulumme muut opettajat piilottelevat vaatekaapeissaan?