Olen ollut kohta puolitoista vuotta lukiossa ja jo heti lukion ensimmäisenä vuonna kuulin ja luin paljon Green Deal -hankkeesta.
Luin ennakkoon, että on olemassa Euroopan Vihreä Sopimus, joka pyrkii mm. siihen, että EU:ssa ei olisi kasvihuonekaasujen nettopäästöjä vuoteen 2050 mennessä. Erilaiset tahot voivat liittyä edistämään EU:n Vihreän kehityksen ohjelmaa. Myös Espoo ja Otaniemen lukio ovat mukana Green Deal-hankkeessa.
Otaniemen lukiossa Green Deal on Erasmus+-hanke, jossa pääsee oppimaan EU:n Vihreän siirtymän ohjelmasta ja luomaan VR-oppimisympäristöjä. Tämän lukukauden aiheena on Tulevaisuuden kuvittelu ja kestävä rakentaminen.
En kuitenkaan ennakkotietojen perusteella voi varmaksi sanoa, mikä Green Deal on. Mitä hankkeessa oikeastaan tehdään? Lähdemme selvittämään kuvaaja Jamin kanssa asiaa ja löydämme luokan, jossa Green Deal-hanke viettää liikkuvuusviikkoaan.
Eri maiden vierailijat ja koulumme opettajat ja oppilaat ovat tiiviisti kiinni tietokeneissaan. Pyörimme ympäri luokkaa tutkimassa, mitä tietokoneilla tapahtuu.
Kysyn eräältä vieraalta, mitä he tekevät. Hän vastaa, ettei oikeastaan ole täysin varma ja sanoo tekevänsä kotitehtäviä ja pian saavansa kuvia. Kuvien saamisen jälkeen hän lisää kuviin tietoja. Eri maat ovat ottaneet 360-kuvia projekteihinsa eri aikoihin, mutta itse virtuaaliympäristön tekeminen aloitettiin tänään.
Mikä Green Deal -hanke varsinaisesti on ja mihin näillä virtuaalisilla oppimisympäristöillä pyritään? Tapaamme itävaltalaisen Nadinen ja virolaisen Kristinin.
Mikä on Green Deal-hanke?
Nadine: Green Deal on EU:n projekti, jossa on tavoitteita vuosiin 2030 tai 2035 mennessä ja halu olla päästöttömiä 2050-vuoteen mennessä. Projekti on monille maille, jotka ovat sitoutuneet olemaan enemmän ilmastotietoisia.
Kristin: Se on kansainvälinen projekti, jossa on mukana kolme maata: Itävalta, Viro ja Suomi. Projektissa teemme opettavaisia VR-pelejä ilmastostamme.
Mikä hankkeessa on tärkeää?
Kristin: Luulen, että kansainvälisyys on tärkeää.
Nadine: Olemme ajassa, jossa ilmastonmuutos on yksi isoimmista ongelmistamme. On hyvin tärkeää, että meillä on tällaisia projekteja, jotka levittävät tietoisuutta ja niin sanotusti pakottavat maita toimimaan. Jos emme toimi, on seurauksia, jotka meidän kaikkien tulee kohdata.
Kristin, miten päädyit osaksi Green Deal-hanketta?
Tykkään matkustaa ilmaiseksi. Pidän myös kansainvälisistä ihmisistä, tuntien skippaamisesta, kameroiden kanssa leikkimisestä ja kokemusten saamisesta 360-kamerasta.
Entä miksi Nadine olet Green Deal-hankkeessa?
Tämä on toinen kertani. Viime vuonna minulle lähetettiin viesti, jossa kerrottiin, että voi päästä Itävaltaan ilmaiseksi. Tein hakuvideon, ja minut valittiin.
Nadine, olette nyt viikon Suomessa. Mitä aiotte tehdä viikon aikana?
Työstämme oppimisympäristöjämme, joita aiomme testata ja keksimme niihin lisää uusia ideoita. Aiomme myös tutustua Suomeen enemmän ja menemme kierrokselle Otaniemeen ja Helsingin Designmuseoon, jossa opimme uusia asioita arkkitehtuurista. Yksi viikko ei ole paljon, mutta siinä ehtii näkemään vilahduksia siitä, mitä Suomi on.
Ilmasto ja ilmastonmuutoksen torjuminen on tärkeää myös nuorten elämässä. Vaikka useat nuoret tekevät jo arjessaan valintoja ilmastomme hyväksi, on myös nuoria, jotka haluavat levittää tietoa ilmastosta myös kansainvälisesti.
Oppilaat ovat ottaneet 360-kuvia ympäri Otaniemeä ja näistä kuvista he tekevät virtuaalisia oppimisympäristöjä. Kiinnitän huomiota monien tietokonenäytöillä näkyviin kaavioihin. Hankkeen koordinaattori Tatjana Kajala kertookin, että ne ovat suunnitelmia.
Jokaisessa kaaviossa on erilaisia neliötä, jotka kuvaavat kohtaa, jota virtuaaliympäristössä voi klikata. Suunnitelmiin kirjoitetaan myös se, mitä klikatessa tapahtuu. Virtuaaliympäristöt siis suunnitellaan tarkasti.
Tutkittuani suunnitelmia huomaan, että vierailevat opettajat editoivat jotakin materiaalia. Mikä saa opettajat mukaan hankkeeseen? Pääsen juttelemaan asiasta Viimsin lukion opettajan, Kristjanin, kanssa.
Kristjan, miten päädyit osaksi projektia?
Projektimme käyttää modernia teknologiaa, joka auttaa oppilaita ympäri maailmaa ymmärtämään hieman paremmin [ympäristöämme] ja sitä, miten Green Deal vaikuttaa meidän elämäämme.
Mikä on tärkeää projektissa?
Luulen, että meillä on kolme tärkeää asiaa: 1. yhteistyö kolmen koulun välillä, 2. auttaa oppimaan Green Dealista ja sen vaikutuksista, 3. mitä haluamme opettaa muille.
Virtuaaliympäristöissä jaetaan tietoa kestävästä rakentamisesta. Mitä kaikkea kestävässä rakentamisessa tulee ottaa huomioon? Mitä sanoo Miko, joka on Otaniemen opiskelijatiimissä mukana hankkeessa?
Siinä on tosi paljon erilaisia [aiheita], joista me käsittelemme esimerkiksi rakennusmateriaaleja ja rakennuksen ympäristöä, talojen eristeitä sekä erilaisia teknologioita esimerkiksi LED-valoja ja aurinkopaneeleja.
Onko ympäristöjen tekeminen ollut mielenkiintoista?
On ollut kiinnostavaa. Olen aina halunnut tehdä VR-aiheisen projektin. On mukavaa tutustua muihin ja kaikki ovat olleet todella mukavia. On ollut hauskaa ja on opetettu hyvin, miten VR-alustaa käytetään ja miten ympäristöjä tehdään.
Kestävä rakentaminen ei ole siis helppoa. Ehkä tavalliset tallaajat eivät hyödynnä kestävän rakentamisen piirteitä arjessaan, mutta kestäviä ratkaisuja ylipäänsä elämässä tehdään jatkuvasti – tai ainakin pyritään tekemään.
Lopuksi pääsemme juttelemaan vielä hankkeen vastaavan koordinaattorin, Tatjana Kajalan, kanssa hankkeesta.
Tatjana, mistä hanke sai alkunsa?
Hanke lähti ajatuksesta, että tarjottaisiin opiskelijoille työkaluja, joilla voisi käsitellä paremmin kestävyyteen liittyviä asioita. Olemme tutustuneet erinäisiin toimijoihin ja hyödyntäneet omia verkostoja. 3DBear tuli partnerina mukaan, mikä mahdollistaa sen, että on hankkeessa on samanaikaisesti mukana sekä julkisen että yksityisen puolen toimijoita.
Meillä Otaniemessä on tehty kyselyitä ja opiskelijoiden vastauksista yhtä suurina paistoi sekä uteliaisuus kestävyysasioita kohtaan että ahdistus niihin liittyen. Uteliaisuus ja työkalujen tarjoaminen auttaa käsittelemään kestävyyttä aiheena ylipäänsä. Ympäristöasioita työstää eri sukupolvet. Asia ei ole lainkaan niin, että edelliset sukupolvet ovat möhlineet ja nyt sitten nuorison pitäisi ratkaista kaikki ongelmat. Päinvastoin: tarkoitus on osoittaa, että moni taho työstää näitä.
Jaetaanko virtuaaliset oppimisympäristöt kouluihin?
Kaikki oppimisympäristöt, joita hankkeen aikana tehdään, ovat vapaasti käytettävissä. Niihin pääsee käsiksi meidän hankkeen nettisivujen kautta. Nettisivuillamme tarjotaan opettajille lisämateriaalia eli ideoita ja sapluunoita, miten eri VR-oppimisympäristöjä pystyy käyttämään opetuksessa ja eri aineissa.
Minkälainen vaikutus Green Deal-hankkeella on ilmastoomme?
Ensisijaisesti tietoisuuden lisääminen ja se, millä kaikilla eri tavoin pystymme vaikkapa Euroopassa vaikuttamaan näihin ilmasto- ja kestävyysasioihin. Green Deal -sopimuksen näkökulma on siinä, mitä lainsäädännön puolelta pystyy tekemään. Oppimisympäristö puolestaan antaa sitä näkökulmaa, mitä lainsäädäntö käytännön tasolla sitten tarkoittaisi.
Mikä on Green Deal VR:n tulevaisuus?
Hanketta kestää kevääseen 2026 asti eli meillä on vielä tulossa oppimisympäristöt, jotka liittyvät energiapolitiikkaan ja sitten kieleen vaikuttamisen välineenä. Keväällä 26 meillä on loppuhuipennus, jolloin kansainväliset opiskelutiimit luovat oppimisympäristöjä, joita raati saa arvioida. Sen jälkeen materiaaleja on saatavilla ainakin kaksi vuotta netin kautta.
Materiaalien tuottamisen lisäksi koulut ovat saaneet lisää digiosaamista ja toivomme, että virtuaaliympäristöjä tultaisiin tekemään jatkossa muistakin aiheista. Tämä VR-osaaminen ei ole pelkästään tulevaisuuden taitoja vaan myös nykyhetken taitoja.
Voiko kuka tahansa lähteä mukaan hankkeeseen?
Kyllä. Tähän haetaan aina puolivuosittain osallistujia ja ensisijaisesti kohdeosallistujat on toisen vuoden opiskelijoita, mutta myös muita otetaan huomioon. Riittää, että on kiinnostunut kestävyys- ja teknologia-asioista tai haluaa lähteä kokeilemaan jotain uutta. Ennen joulua tulee seuraava hakukierros ja keväällä lähdetään Viroon Viimsin lukioon. Lämpimästi tervetuloa mukaan kaikille tähän hankkeeseen!
Haastattelun jälkeen kiitämme Tatjana Kajalaa, että saimme tulla seuraamaan hankkeen työskentelyä. Hanke jatkaa työskentelyä koko viikon ajan ja pian he jo testaavat oppimisympäristöjään VR-laseilla.
Työskentelyn seuraaminen oli mielenkiintoista, koska en ollut aluksi varma, mitä Green Deal-hankkeessa tehdään. Sain selville, että hanke tutkii ilmastokysymyksiä virtuaalisen todellisuuden näkökulmasta. Tämä on hieno vaihtoehto tuttuun työskentelyyn oppitunneilla, jolloin kerrotaan ilmastonmuutoksen seurauksista. Se on toki tärkeää, mutta vaihtoehtoiset ideat ovat aina tervetulleita.
Miten paljon ilmastonmuutoksesta ja kestävästä rakentamisesta voikaan oppia muutenkin kuin opiskelemalla! Oikeastaan tässähän opiskelee ihan vahingossa virtuaalilaseja käyttämällä.
Lähteet:
Tatjana Kajalan Wilma-viestit
Haastattelut