1.5.2024

Pulmanurkka

Hilda Sillasto joulu 12, 2023

Joululauluristikko

Tämän ristikon vihjeet liittyvät tunnettujen joululaulujen nimiin. Ne voivat olla suoria vinkkejä sen sanoista, anagrammeja tai vaikka synonyymeja. Vastaukset voi kirjoittaa suoraan tälle sivulle. Osa vastauksista sisältää välilyöntejä, joita ei ole merkattu etukäteen. Kirjoita ne väliviivoina, jotta ristikko ymmärtää ne.

Tehty osoitteessa crosswordlabs.com

Hilda Sillasto

Puuroarvoitus

Tänä vuonna puurojuhlan puuron valmistaminen oli annettu Otaniemen lukion oppilaiden tehtäväksi. O-, P-, Q- ja R-luokkalaisten tekemä puuro maistui kaikille ja sai paljon kehuja. Juhlat sujuivatkin hyvin siihen asti, kunnes eräs opettaja löysi ruoastaan mantelin sijaan rusinan.

O-, P-, Q- ja R-luokkalaisille juotettiin totuusseerumilla terästettyä glögiä ja heiltä kysyttiin, kuka oli pannut rusinan puuroon. Totuusseerumin ikäviin sivuvaikutuksiin kuuluu kuitenkin hajamielisyys, joten he eivät vastanneet suoraan. Tässä ovat heidän vastauksensa:

O: Q valehtelee.

P: Se, joka pani rusinan puuroon, ei ole vieressäni.

Q: Se, joka pani rusinan puuroon, valehtelee.

R: O tai P pani rusinan puuroon.

Pian paikalle saapui juosten oppilas, joka kertoi, että yksi totuusseerumiglögi oli vaihdettu hänen tavalliseen juomaansa. O-, P-, Q- ja R -luokkalaiset ovat tunnetusti kovia valehtelemaan, joten se oppilas, jonka glögissä ei ollut totuusseerumia, valehteli varmasti. Kuka pani rusinan puuroon?

Hetken päästä toinen oppilas tuli kertomaan, että hänenkin glögissään oli totuusseerumia. Jos kaksi oppilasta valehteli, voidaanko selvittää, kuka pani rusinan puuroon?

Hilda Sillasto

Joulupukin matikkapulma

Mitä on joulupukki/piparit, kun kaikki kirjaimet ovat erisuuria lukuja välillä 0-9?

Aino Aulanko

Vastaukset tämän lehden pulmiin julkaistaan seuraavassa numerossa.