Raakasuklaan lumoissa

Sunnuntai-aamuina syntyvät parhaat ideat. Seuraava artikkeli kertoo, kuinka hurahdin eräänä sunnuntaina raakaruuan, varsinkin raakasuklaan maailmaan. Suklaa- ja hyvä olo-holistina päätin kokeilla, onko raakasuklaa maineensa veroinen.

Superfood-trendi on rantautunut Suomeen ja tuonut mukanaan uusia ulottuvuuksia harrastelijakulinaristin ja ekoilijan makupalettiin. Kiinalaiset goji-marjat, spirulina-levät, maca-jauheet ja kookosöljyt ovat löytäneet paikkansa monen suomalaisen ruokakomerosta. Kotimaisia superruokiakin löytyy: mustikka, puolukka ja karpalo ovat säilyttäneet suosionsa jo vuosisatojen ajan. Nämä violetit ja tummanpunaiset vaccinum-suvun marjat kätkevän sisäänsä mitä mahtavimman vitamiinicocktailin ja flavonoidipommin. Ja mikä parasta, niitä löytyy omasta kotimetsästä – aivan ilmaiseksi.

Pensasmustikka (Vaccinum corymbosum)

Yksi superruoka on kuitenkin ottanut isomman jalansijan muiden joukossa. Raakasuklaata valmistavat nyt monet, teinitytöistä eläkeläisiin. Mikä onkaan juuri tämän superruuan menestyksen salaisuus?

Raakasuklaa on raw foodia, raakaruokaa, eli sitä ei ole kuumennettu yli 40 celsiusasteen. Kun suklaa valmistetaan näin, se säilyttää kaikki tärkeät ravinto-ja hivenaineensa. ”Raaka kaakao sisältää yli 1200 aktiivista ainesosaa ja huikeat 10% kaakaon painosta on antioksidantteja”, kertoo raakasuklaa.com-sivusto. Raakasuklaa kätkee sisäänsä muun muassa magnesiumia, kromia, sinkkiä, rautaa, kuparia, rikkiä, C-vitamiinia ja useita mielihyvän tuottajia: serotoniinia, tryptofaania, anandaminia ja fenyylietyyliamiinia. Esimerkiksi tuttu ja turvallinen Fazerin Sininen sisältää pääosin vain maitoa, sokeria, kaakaovoita- ja massaa.

Suklaan kaakaopitoisuus ei kerro sen terveysvaikutuksista. Vaikka tummassa suklaassa onkin vähintään 70% kaakaota, ei se silti vedä vertoja raa’alle. Myös tummat suklaat kuumennetaan ja prosessin aikana ne menettävät suurimman osan terveysvaikutteisista ominaisuuksistaan. Vaikka raakasuklaassa on saman verran kaakaoprosentteja, sen terveelliset ainesosat hakkaavat normaalin tumman suklaan mennen tullen. Raakasuklaan terveysvaikutuksien puolesta puhuvat myös siihen lisättävät ainesosat – goji-marjat, maca-jauhe, luomuhunaja ja muut superfoodit. Raakasuklaassa ei myöskään ole maitoa, ja se sopii useimmille allergikoille.

Tein haastatteluretken Helsingin Kampin Ruohonjuuri-ekokauppaan eräänä sateisena maanantai-iltana. Heti astuessani kauppaan sisään, ekohenkisyys ja luonnollisuus otti minut avosylin vastaan. Kierreltyäni ja ihmeteltyäni vähän aikaa, saavuin Clipperin teehyllyn (yllättävä harharetki sinänsä) kautta raakasuklaahyllylle. Mikä paratiisi, ajattelin, kun katselin kaupan raakasuklaavalikoimaa. Valinnan vaikeus kuitenkin hidasti ostopäätöstä, joten etsin käsiini asiantuntevan myyjän, jota voisin pommittaa kysymyksilläni. Löysinkin ihanan palvelualttiin Raisan, jonka omakohtaiset kokemukset raakasuklaasta avarsivat maailmaani – taas kerran. ”Raakasuklaata voi ostaa valmiina, mutta jos haluaa maksimaalistaa suklaanautinnon, kannattaa tehdä suklaata itse. Se on todella helppoa, ja suklaasta saa omanlaista lisäämällä kaikenlaisia lisukkeita, esimerkiksi pähkinöitä, marjoja tai siirappeja.” Olisin halunnut tehdä raakasuklaata itse, mutta opiskelijabudjettini ei kattanut raaka-ainepakettia. Raisa kuitenkin suositteli minulle Ombarin suklaalevyä, joka oli maustettu mustikoilla, acai-marjoilla ja palmusokerilla. Hinta kuitenkin hirvitti, 63 gramman levystä yli kolme euroa on normaaliin Fazerin siniseen verrattuna todella paljon. Raisan mukaan näitä valmiita suklaalevyjä menee todella paljon. Kun raakasuklaat tulivat ensimmäistä kertaan Ruohonjuureen kesällä 2009, ei niistä tiedetty kuin pienissä ekopiireissä. Kuitenkin raakasuklaan suosio on kasvanut huimasti. Kysyessäni, onko mahdollista, että raakasuklaan suosio saavuttaa jossain vaiheessa tutun ja turvallisen Fazerin Sinisen, Raisa sanoi naurahtaen: ”Uskon, ja toivon että näin käy.” Olemmeko me suomalaiset sittenkin niin mukavuudenhaluisia, että meille kelpaa vain vanha kunnon Sininen?

 

Ombar Acai & Blueberry

Keskiviikkoinen saunailta sai uuden sävyn, kun maistelin ensimmäistä kertaa raakasuklaata. Rakastan tummaa suklaata, joten maku ei tullut yllätyksenä – tuoksun puolesta se ei poikkea hirveästi normaalista. Raakasuklaan väri oli lämpimän tummanpunainen. Ensimmäinen maistiainen oli jännittävä: jauhemainen koostumus yllätti, mutta mahtava maku peitti alleen kaiken. Suklaan maku oli todella vahva ja läpitunkeva. Mustikka ja acai-marja peittyivät jonnekin suklaisen pöllähdyksen taakse – harmi sinänsä. Makeutta tämä kyseinen Ombarin suklaalevynen sai palmusokerista. Voisi jopa sanoa, että se oli makempaa kuin keskiverto tumma suklaa. Ei häivähdystäkään karvaudesta tai happamuudesta, tämä suklaa ylitti odotukseni maun puolesta. Noin 5 minuuttia suklaan nauttimisen jälkeen sen terveydelliset vaikutukset alkoivat tuntua: olo muuttui rauhalliseksi ja tasapainoiseksi, aiemmin päivällä vaivannut pääkipu hellitti ja olo oli muutenkin todella hyvä. Jotkut puhuvat raakasuklaaflowsta, jota voisi verrata jonkinasteiseen euforiatunteeseen. Minkäänlaisesta huumausaineesta ei kuitenkaan puhuta. Itse selitän tunnetilamuutoksen vitamiinien ja hivenaineiden vyörynä – tavallisen suklaan lisäaineiden sijaan kroppaa hemmoteltiin aineilla, joita se oikeasti tarvitsee. Tähän keho vastaa voimalla hyvin. Raakasuklaata suositellaan syömään 10 grammaa kerralla. Tämä tuntuu todella pieneltä määrältä verrattuna siihen, miten paljon yleensä napostelen suklaata. Lauantai-iltana sohvannurkassa 200 grammaa maitosuklaata katoaa suhteellisen nopeasti, kun taas yksi raakasuklaarivi piti suklaanhimon poissa vielä seuraavanakin päivänä.

Ensimmäinen kokemus raakasuklaasta oli ehdottomasti positiivinen. Niinkin positiivinen, että alan saman tien säästää raakasuklaa-ainepakettia varten. Raakasuklaa on mahtava vaihtoehto ihmiselle, joka kaihtaa E-koodeja ja luonnottomia raaka-aineita ja sen tuoma hyvä olo on todellakin vaivan ja hinnan arvoinen. Raakasuklaamaistiaisten jälkeen tuntuu, että normaali maitosuklaa on aivan liian yksinkertaista ja siitä tulee paha olo. Ehkäpä juuri tämän hyvän olon metsästyksen takia raakasuklaan suosio on niin suuri. Kerran kun on raakasuklaata maistanut, ei halua palata enää entiseen. Kannattaa kokeilla – suklaaholisti suosittelee!

(Lähteet: http://raakasuklaa.com/wordpress/, http://www.ruohonjuuri.fi/etusivu/ , http://www.trendi.fi/blogit/Kiitos-hyvaa/http://www.ombar.co.uk/ , ylin kuva Wikimedia Commons, alin kuva © Juulia Hakkarainen)

2 vastausta artikkeliin “Raakasuklaan lumoissa”

  1. Heidi Koivunen avatar

    Aivan ihana artikkeli! Kaikkea hyvää sinulle Julia! Itse juuri tein smoothiesta johon lisäsin raakasuklaata. On todella harmillista tuo terveysruokien kalleus, mutta ihania makunautintoja – ja löytöjä terveysruokamailmassa.

  2. Juulia avatar

    Kiva että tykkäsit artikkelista! Onneksi terveysruokia saa myös puoli-ilmaiseksi! Suomalainen kaali, raparperi ja omena ovat ainakin minun listani kärjessä, kun sesonki taas koittaa. Lähiruoka kunniaan, vaikka joskus on mukava hemmotella itseään tuotteilla, joita ei Suomesta saa 🙂