Faktaa länsimetrosta
- Länsimetro jatkaa pääkaupunkiseudun metroyhteyksiä Lauttasaaren kautta Espooseen Matinkylään asti.
- Länsimetro on tällä hetkellä Suomen suurin ja työllistävin infrahanke.
- Uuden metron mukana saadaan seitsemän uutta asemaa sekä kaksi 14 km pituista tunnelia.
- Uudet asemat valmistuvat Matinkylään, Urheilupuistoon, Tapiolaan, Otaniemeen, Keilaniemeen, Koivusaareen sekä Lauttasaareen.
- Länsimetro on pituudeltaan 13,9 kilometriä,ja metromatka Matinkylästä Ruoholahteen kestää 16 minuuttia.

Länsimetro on automaattinen
Metron rakentaminen täysin valmiiksi vie vuosia. Työt aloitettiin vuonna 2010 Ruoholahdesta, josta ne etenevät Matinkylään saakka. Metron on ennustettu olevan käyttökelpoinen vuoden 2015 loppupuolella. Uuden järjestelmän myötä länsimetro tulee kulkemaan täysin automaattisesti ilman kuljettajaa. Liikenteenohjaajat tarkkailevat metroliikennettä valvomosta ja ohjaavat sieltä käsin järjestelmän toimintaa.
Häiritseekö metrosta lähtevä melu asukkaita?
Räjäytystyöt ovat voimakkaita ja saattavat tuntua monissakin kodeissa vahvasti. Näin on kuitenkin vain louhintavaiheessa, jonka suunnitelman mukaan pitäisi loppua 2013 vuoden aikana. Ihmiset ovat olleet huolissaan metron aiheuttamasta melusta ja tärinästä. Tämä on kuitenkin turhaa, sillä tunneliin rakennettavan Länsimetron kulku ei aiheuta maan pinnalle mitään melua. Junan pyöristä voi jonkin verran välittyä ääntä, mutta metrotunneli pyritään suunnittelemaan mahdollisimman äänettömäksi.
Metro on ympäristöystävällinen
Metro tulee kuljettamaan satoja henkilöitä kerralla Helsingistä Espooseen ja toisin päin. Tämä vähentää yksityisautoilua sekä bussiliikennettä Länsiväylällä huomattavasti. Bussilinjat Helsinkiin loppuvat melkein kokonaan. Vain metroasemille kulkee liityntälinjoja.
Metro on kaikin puolin hyvä. Se nopeuttaa työ- ja koulumatkoja. Myös jokapäiväiset ruuhkat vähenevät: metro kuljettaa päivän aikana noin 100 000 ihmistä. Metro kulkee myös niin usein, ettei aikataulua enää tarvita, eikä talvella myöhästyneitä busseja taritse odottaa kylmässä ulkona.
Länsimetron rakentaminen on työläs ja pitkä, mutta myöhemmin huomataan metron hyödyt. Se on myös osa nykypäivää ja tulevaisuutta. Voi olla että kymmenien vuosien kuluttua ei ole tietoakaan busseista, vaan joka paikassa kuljetaan metrolla ja harvalla on enää omia autoja.